Національно - патріотичне виховання дошкільників



Довідка

про результати тематичного контролю «Форми та методи роботи з дітьми дошкільного віку з національно – патріотичного виховання.

 

       Виконуючи Національну  стратегію розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки, Закону України «Про дошкільну освіту», Закону «Про освіту», Базового компоненту дошкільної освіти в Україні, «Положення про дошкільний навчальний заклад», Конституції України, Концепцію національно – патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої наказом МОН України від 16.06.2015р.№ 641, колектив закладу дошкільної освіти спрямовує свою діяльність на національно – патріотичне виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку.

        Зміст Базового компоненту дошкільної освіти та комплексна освітня програма «Дитина в дошкільні роки» стверджує та передбачає  організацію системної та планомірної роботи з національно – патріотичного виховання дітей вже з дошкільного віку. Пріоритетним завданням закладу  у 2017/2018н.р. є «Формування патріотично налаштованої особистості шляхом вивчення національних цінностей українського народу. Ґрунтовно працюють над цим завданням та обрали його як індивідуальне слідуючи вихователі:

Вдовенко Т.В. – «Формування основ патріотичного виховання засобами народознавства»;

Єрмоленко О.І. – «Національно – патріотичне виховання дітей молодшого дошкільного віку за допомогою української усної народної творчості»;

Сінько Ж.А. – «Формування патріотично налаштованої особистості засобами традиційного народного виховання»;

Стоян Н. М.- «Формування патріотично налаштованої особистості засобами декоративно прикладного мистецтва».

         Готуючись до обговоренню змісту патріотичного виховання на педагогічній раді, директор та методист вивчили роботу вихователів груп 5-6р.ж., звертаючи увагу на наступне:

-         якою мірою вихователі дотримуються комплексного підходу до здійснення виховання у дітей початкових патріотичних почуттів;

-         чи повністю реалізовано обсяг і зміст програмного матеріалу;

-         чи відповідали вікові дітей методи і прийоми, які використовувались у виховній роботі;

-         які нові та цікаві форми використовували вихователі;

-         яка ефективність проведеної роботи.

Формами реалізації програмових завдань є організована навчально – пізнавальна діяльність(спеціально організовані заняття) та повсякденне життя ( виховні дитячі соціально значущі заходи, що їх організовують за активної участі як дітей, так і дорослих).

Перевірка здійснювалась на протязі жовтня – листопада 2017р. до педагогічної ради №2. Перевірці підлягали середні та старші групи, в яких працюють досвідчені вихователі з фаховою освітою: Сінько Ж.А., Вдовенко Т.В. (І середня група), Лобова О.І. (ІІ середня група), Падалка О.О., Шевченко С.В. ( І старша група), Виросткова О.А. (ІІ старша група).

         Підлягали вивченню Лист Департаменту освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації№3403/01-13 від 25.10.2016 р. "Про організацію роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами", Лист МОН України "Щодо організації роботи дошкільних навчальних закладів по ознайомленню дітей із народними традиціями, святами та обрядами", де чітко окреслено основні засади, цілі, напрямки, зміст, форми та методи громадянського виховання, які цілеспрямовано та ефективно забезпечують процес розвитку і формування громадянина, тобто особистості, в якій гармонійно поєднується високі моральні чесноти: громадянська зрілість, патріотизм, почуття обов’язку та відповідальності перед суспільством, Батьківщиною.

Завдання щодо організації роботи з патріотичного виховання вирішуються комплексно – під час занять з екологічного, пізнавального, художньо-естетичного, мовленнєвого розвитку, трудового виховання . Для реалізації зазначених завдань  вихователі використовують широкий спектр засобів освітнього впливу (різні види ігор, художня література, природа, фізичні вправи, образотворче, музичне мистецтво тощо) в процесі провідної (предметної) та інших специфічних для молодшого віку видів діяльності (емоційне спілкування, ігрова, рухова, пізнавальна, мовленнєва, образотворча, музична діяльність тощо).

         З метою проведення змістовної роботи  з дітьми в групах створені відповідні умови: належне розвивальне середовище ( іграшки, обладнання), та дидактичні посібники (демонстраційний і роздатковий матеріал). Завдання щодо організації роботи з національно – патріотичного виховання педагоги вирішують комплексно у різних видах діяльності.

         Виконуючи вимоги освітньої лінії  БКДО «Дитина в соціумі» педагоги старших груп проводили тематичні заняття «Наша країна - Україна», «Хата моя – біла хата», «Моє рідне місто». На заняттях з розвитку мовлення розкривались теми «Найдорожча в світі Україна», «Родина.Сім`я», «У нас в гостях лелека»; з довкілля – «Природа рідного краю». Під час проведення СХД діти інсценують, слухають  в аудіозапису українські казки «Лисиця і Журавель», «Колосок», «Коза-Дереза», «Солом’яний бичок». Вихователі читають дітям художньо – літературні твори та вірші українських поетів та письменників, як класиків, так і сучасних: Т.Шевченко, Л.Українка, М.Рильський, М. Коцюбинський, В. Сухомлинський, П. Воронько, Л. Костенко, М. Стельмах, Н. Забіла, М.Познанська.

         Бесіди вихователя Падалки О.О. (І старша група) мають пізнавальний характер: «Люби та знай свій рідний край», «Великі та маленькі міста України», «Легенди України», «Свята моєї родини», «Українське подвір’я». Вихователь Виросткова О.А. (ІІ старша група) під час етичних бесід підіймає такі важливі моральні теми, як «Будь хазяїном своїх вчинків», «Справжній друг – який він», «Як любити людей». Діти складають розповіді з власного досвіду «Коли мені було добре», «Яку користь я міг би принести своєму краю».

Вихователі читають дітям художніх твори та вірші про Україну: Д.Павличко «Де найкраще місце на землі», В. Гринько «Рідна мова», О. Тимофєєва «Колискова для сонечка» та інших авторів, вчать дітей народної мудрості шляхом український прислів'їв , приказок, забавлянок, закличок, скоромовок. Діти малюють: «Хустинка для Маринки», «Гроно горобинки», «Прикрасимо посуд» (декоративне малювання), «Червона калина під вікном». Тема народознавства розглядається через дидактичні ігри: «Символи України», «Чим багата хата», «Український віночок», «Де ти живеш?», «Відгадай свято», «Зваримо смачний борщ». Діти вчаться грати в українські народні ігри «Гуси», «Галя по садочку ходила», «Заїнька», «Віночок», «Мак», «Сірий кіт», «Перстенець» та інші.

         В процесі ознайомлення з традиціями і звичаями емоційний досвід дітей збагачується новими враженнями, розширюється коло їхніх знань про довкілля, зокрема про близьких людей та свою малу Батьківщину. Залучення дітей до підготовки і відзначення свят народного календаря (муз керівник Шоферук Н.В.) пробуджує в них любов до рідної землі, повагу до людей праці, інтерес до історії своєї країни. Виховання любові до Батьківщини, гордості за свою країну поєднується із формуванням доброзичливого ставлення один до одного.  Так 25 жовтня було проведено музичне свято в день Українського Козацтва «Справжні вправні дошкільнята – справжні юні козачата».

         Вихователі середніх груп  вчать дітей усвідомлювати образну будову  народної мови, підводять до осмислення змісту різних форм усної народної творчості:  українська народна казка, загадки, прислів’я, приказки, колискові, мирилки, лічилки та інш. Діти грають в українські народні ігри та забави «Сад та горобці», «Жнива», «Довга лоза». На заняттях з художньої мовленнєвої діяльності  розповідають українські народні казки, оповідання А.Коцюбинського, К.Ушинського, слухають вірші Н.Забіли.

         Під час занять освітньої лінії «Дитина в соціумі» формують у дітей знання, що в кожної людини є своє рідне місто де вона народилась, з поняттям «Батьківщина», що наша Батьківщина – Україна, головне місто в Україні – Київ, а ми – український народ.

Ефективність розв’язання завдань патріотичного виховання залежить від налагодженості тісної взаємодії між педагогами і батьками. Так просвітницька робота з сім’ями вихованців ДНЗ №23   проводиться у різних формах співпраці з ними (батьківські збори, семінари, бесіди, «дні відкритих дверей», перегляд фрагментів освітньої роботи, інформаційні стенди, тематичні папки-пересувки, газети дитячого садка, «скриньки запитань та звернень», онлайн-консультації, тощо) і передбачає ознайомлення батьків із специфікою освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі.

         Педагоги консультують батьків по темам «Як виховати патріота в родині», «Ми – нащадки козаків». Заслуговує на кращій досвід виготовлення газет дітей разом з батьками «Батьківщина – моя Україна» - вихователь Виросткова О.А.  (ІІ старша група). Також цікаві за змістом тематичні папки «Історія рідного краю» (І середня група), «Символи України» (ІІ середня група), «Абетка України» (І старша група).

         Батьки вихованців запрошувались на перегляду відкритих занять, залучалися до надання допомоги  в озелененні ділянок дитячого садка, виготовленні посібників, атрибутів та костюмів для творчих ігор, оформленні альбомів, стендів з національно – патріотичного виховання дітей. Так, в І старшій групі створено інформаційний стенд «Патріотизм плекається в родині».

         З метою вивчення та виявлення якості оснащення, оформлення та змістовності куточків з народознавства був проведений огляд – конкурс.

Були витримані слідуючи критерії : естетичне оформлення, оригінальність оформлення, змістовність (за вимогами програми згідно віку), наявність національної символіки (прапор, герб, ляльки у національних костюмах), дидактичний ілюстрований матеріал, наявність зразків, предметів українського народно-прикладного, побутового мистецтва. Члени метод ради були об'єктивними при перегляді куточків та визначенні переможців конкурсу - ними : Диплом І ступеню в номінації «Фахівець» отримали педагоги старшої логопедичної групи (Літвінова В.А., Стоян Н.М.); Диплом ІІ ступеню в номінації «Творчість»  розділили педагоги І та ІІ старшої групи; Диплом ІІІ ступеню в номінації «Ігрова наочність» отримали вихователі І середньої групи ( Вдовенко Т.В., Сінько Ж.А.).

         Підсумовуючи роботу по вивченню національно – патріотичного виховання, робимо висновок: ефективність національно – патріотичного виховання досягається вихователями шляхом використання різних методів, які умовно поділяються на ІІ групи. І група – це наочні методи. До них належать спостереження та екскурсії, розповіді вихователя, бесіди, читання художньої літератури, розгляд картин, ілюстрацій до книжок, зразків декоративно – прикладного мистецтва, прослуховування української музики, пісень, проведення рухливих ігор. ІІ група методів забезпечує набуття дітьми практичного досвіду з основ  моральної поведінки в процесі спілкування з дорослими і однолітками в різних видах діяльності. Для цього  вихователі пропонують ситуації, а діти відповідають,як вони повинні поводитись в тому чи іншому випадку. Наприклад: «Мама прийшла втомлена  з магазину з повними кошиками. Що ти зробиш?»; «Ти  побачив, що хлопчик і дівчинка малюють на стінах сусіднього будинку. Що ти зробиш?»; «Ти з батьком і мамою на стадіоні під час спортивних змагань. Перед початком  змагань піднімають прапор і виконують Державний гімн нашої країни. Як ти поводитимешся в цей час?».

Отже, патріотичне виховання дошкільників потрібно здійснювати як у повсякденному житті, так і на спеціально організованих заняттях. Успішне формування в дітей основ цих почуттів багато в чому залежить від педагогічної майстерності вихователя, його вміння творчо добирати пізнавальний матеріал, комплексно застосовувати в робо різні методи, забезпечити необхідний взаємозв'язок різноманітних засобів.

Однак, в ході тематичного вивчення виявлено, що вихователі недостатньо вправляють дітей у розв'язанні проблемних ситуацій морально- патріотичного спрямування, часто дають готову інформацію; недостатньо здійснюється моральне виховання у сім'ї.

 

З урахуванням вищезазначеного, рекомендовано:

1.     Стимулювати та активізувати літературний стиль мовлення. Збагачувати словник дітей художньо поетичними виразами, образними словосполученнями,  фразеологічними зворотами, прислів’ями та приказками.

2.     Організовувати тематичні вечори розваг, присвячені українській народній творчості ( фольклорні заняття) , дні казок, казкові вікторини.

3.     Організовувати в куточку книги тематичні виставки книг за творами українських класиків літератури.

4.     Знати напам`ять в достатній кількості відповідно вимог програми і розповідати фольклорні та літературні твори.

5.     З метою формування знань про рідний край проводити екскурсії до краєзнавчого музею, до дитячої бібліотеки на тематичні виставки.

6.     Упорядкувати демонстративний матеріал з народознавства згідно тематики: «Народні ігри та іграшки», «Українські ремесла», «Українські страви», «Предмети побуту і вжитку», «Музичні народні інструменти», «Державні символи України», «Національні символи України – птахи, дерева, рослини», «Хатні символи і обереги», «Українські витинанки, вишиванки, рушники».

7.     Виготовити, поновити зображувальний матеріал по СХД з народознавства ( трафарети, силуети, розмальовки).

8.     Зробити український віночок згідно зразку (приклад І молодша «Б»група).

9.     Поновити фотоматеріали альбому «Моє місто Токмак».

 

10.   Підібрати фіз.хвилинки на українську тематику ( SMART).